معرفی MBA یا مدیریت کسب و کار

  • Home
  • معرفی MBA یا مدیریت کسب و کار
معرفی MBA یا مدیریت کسب و کار

برای خیلی ها سوال هست که MBA یا مدیریت کسب و کار چیست و چه کاربردی دارد؟

قدمت این رشته حدودا به یک قرن قبل باز میگردد در واقع اواخر قرن 19 پدید آمد. فضای این رشته بیشتر به مدیریت بازرگانی نزدیک بود.

در ایران بسیاری از مردم برای ترجمه MBA بجای استفاده از مدیریت ارشد کسب و کار از عنوان مدیریت بازرگانی استفاده میکنند که رشته MBA یکی از پرطرفدارترین و پر سودترین رشته های تحصیلی است که با هر مدرک لیسانسی میتوان در این رشته تحصیل کرد.این رشته سومین مدرک در مدیریت کسب و کار به حساب می آید که برای ایجاد مهارتهای مدیریتی در مهندسان رشته های مختلف بکار میرود.

آشنایی با گرایش های مختلف رشته مدیریت کسب و کارMBA

رشته مدیریت کسب و کار ( MBA )  دارای گرایش های مختلفی است :

  • گرایش عمومی
  • گرایش استراتژی
  • گرایش بازاریابی
  • گرایش خدمات
  • گرایش رفتار سازمانی و منابع انسانی
  • گرایش سازمان های پروژه محور
  • گرایش سیستم های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات
  • گرایش عملیات و زنجیره تأمین
  • گرایش فناوری
  • گرایش کارآفرینی
  • گرایش کسب و کار بین المللی
  • گرایش مالی
  • گرایش نوآوری و توسعه محصول و خدمت

 

در این مجتمع فنی تهران نمایندگی ساری به گرایش بازاریابی میپردازیم، به توضیح کوتاهی از آن اشاره میکنیم:

بازاریابی یکی از پرطرفدارترین گرایش MBA  محسوب میشود.در این گرایش هدف این است که دانشجویان توانایی شناخت مشخصات و پیچدگی رفتار مشتریان و بازار را کسب کنند.همچنین میتوانند علاوه بر تخمین و تعریف یک بازار مفروض میزان سودآوری آن را برآورد کنند.

درواقع بازاریابی نوعی فرآیند است که به وسیله آن از طریق  ارائه کالا و خدمات علاوه بر کسب سود به تامین نیازهای مشتریان پرداخته میشود به طوری که تامین منفعت یک گروه به قیمت زیان گروه دیگری از ذینفعان نباشد.در بازاریابی قسمتی از بازار هدف شناسایی میشود که سازمان توانایی ارائه  کالا و خدمات را به آنها داشته باشد.

در این گرایش به بخشهایی مانند مدیریت برند، مدیریت رفتار با مشتری و رفتار با مصرف کننده، تنظیم قراردادها و اصول حقوق کسب و کار، قیمت گذاری و… اشاره میشود.

درحال حاضر میتوان بازاریابی MBA  را به سه دسته طبقه بندی کرد:

  1. استراتژی بازاریابی: یعنی شناخت بازار و تصمیمات مختلفی که درباره وضعیت بازار و محصول  و قیمت گرفته میشود.
  2. مباحث رفتاری در بازاریابی:این مورد بر رفتار مصرف کننده تاکیید دارد که چه عواملی بر رفتار مصرف کننده تاثیر گذار است یا به عبارتی این دسته به دنبال بررسی روانشناسانه مشتری است.
  3. مباحث کمی و Modeling :بیشتر برای دانشجویان با زمینه مهندسی مناسبتر است.

گرایش بازاریابی MBA  چه فرصت‌های شغلی دارد؟

ابتدا باید استراتژی بازار یابی را بشناسیم تا بتوانیم بازار را شناخته و تحلیل کنیم.

در اینجا به چند فرصت شغلی اشاره میکینم:

  • مدیر بازاریابی : حوزه کاری آن سرویس و مدیریت روابط با مشتریان فعل سازمان است.
  • مدیر برند : ارتقا و ثبت جایگاه برند با برنامه هایی مثل تبلیغات و تحقیقات بازار و…و عرضه برند در محل ها و حوزه زندگی و کار مخاطبان در حوزه فعالیت مدیر برند میباشد.
  • تحلیل گر تحقیقات بازار : طراحی، پیاده سازی و اجرای تحلیل بازار، پیاده سازی استراتژی بازار و برنامه کاری بازاریابی برعهده تحلیل گر تحقیقات بازار است.
  • مدیر فروش : وظایف آن ارائه خدمات مفید به مشتریان،بررسی وضعیت توزیع کنندگان و واحدهای فروش،بررسی فعالیت رقبا وتعیین و دستیابی به اهداف فروش است.
  • برنامه ریزی رسانه : یکی از اصلی ترین بخشهای استراتژی بازاریابی هرشرکت برنامه رسانه ای آن است که با توجه به اطلاعاتی که در این دوره آموختید میتوانید بهترین و مناسبترین رسانه را  برای القای پیام تجاری خود به مخاظبان پید کنید.
  • مدیریت محصول : مدیران محصول باید بخشهای مختلف یک سازمان را که درگیر ارائه محصول هستند به خوبی مدیریت کنند تا کالا و خدمات به بهترین نحو ارائه شود. به این ترتیب آنها باید سودآوری و رشد و وضعیت بازار یک محصول رابررسی کنند.
  • بازاریابی اینترنت : ازجمله کارهای یک بازاریاب اینترنتی میتوان به مدیریت محتوا، بازاریابی براساس محتوا،کسب مخاطب در فضای اینترنت،بهینه سازی موتور جستجو SEO اشاره کرد

سخن آخر

اگر ایده ای دارید و می خواهید آن را راه اندازی کنید، اگر تخصصی دارید و نمیدانید چطور از تخصص خود کسب درامد کنید، اگر صاحب کسب و کاری هستید و می خواهید درامد خود را بیشتر کنید و اگر به دنیای بازاریابی علاقه دارید می توانید در دوره MBA مجتمع فنی تهران نمایندگی ساری شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *