برای خیلی ها سوال هست که MBA یا مدیریت کسب و کار چیست و چه کاربردی دارد؟
قدمت این رشته حدودا به یک قرن قبل باز میگردد در واقع اواخر قرن 19 پدید آمد. فضای این رشته بیشتر به مدیریت بازرگانی نزدیک بود.
در ایران بسیاری از مردم برای ترجمه MBA بجای استفاده از مدیریت ارشد کسب و کار از عنوان مدیریت بازرگانی استفاده میکنند که رشته MBA یکی از پرطرفدارترین و پر سودترین رشته های تحصیلی است که با هر مدرک لیسانسی میتوان در این رشته تحصیل کرد.این رشته سومین مدرک در مدیریت کسب و کار به حساب می آید که برای ایجاد مهارتهای مدیریتی در مهندسان رشته های مختلف بکار میرود.
رشته مدیریت کسب و کار ( MBA ) دارای گرایش های مختلفی است :
در این مجتمع فنی تهران نمایندگی ساری به گرایش بازاریابی میپردازیم، به توضیح کوتاهی از آن اشاره میکنیم:
بازاریابی یکی از پرطرفدارترین گرایش MBA محسوب میشود.در این گرایش هدف این است که دانشجویان توانایی شناخت مشخصات و پیچدگی رفتار مشتریان و بازار را کسب کنند.همچنین میتوانند علاوه بر تخمین و تعریف یک بازار مفروض میزان سودآوری آن را برآورد کنند.
درواقع بازاریابی نوعی فرآیند است که به وسیله آن از طریق ارائه کالا و خدمات علاوه بر کسب سود به تامین نیازهای مشتریان پرداخته میشود به طوری که تامین منفعت یک گروه به قیمت زیان گروه دیگری از ذینفعان نباشد.در بازاریابی قسمتی از بازار هدف شناسایی میشود که سازمان توانایی ارائه کالا و خدمات را به آنها داشته باشد.
در این گرایش به بخشهایی مانند مدیریت برند، مدیریت رفتار با مشتری و رفتار با مصرف کننده، تنظیم قراردادها و اصول حقوق کسب و کار، قیمت گذاری و… اشاره میشود.
درحال حاضر میتوان بازاریابی MBA را به سه دسته طبقه بندی کرد:
ابتدا باید استراتژی بازار یابی را بشناسیم تا بتوانیم بازار را شناخته و تحلیل کنیم.
در اینجا به چند فرصت شغلی اشاره میکینم:
اگر ایده ای دارید و می خواهید آن را راه اندازی کنید، اگر تخصصی دارید و نمیدانید چطور از تخصص خود کسب درامد کنید، اگر صاحب کسب و کاری هستید و می خواهید درامد خود را بیشتر کنید و اگر به دنیای بازاریابی علاقه دارید می توانید در دوره MBA مجتمع فنی تهران نمایندگی ساری شرکت کنید.