فشن از لحاظ لغوی به معنی سبک و شیوه است. فشن یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین عوامل بر روی عموم مردم در اجتماع است. این مفهوم ممکن است بر روی تمامی جهات زندگی در یک جامعه تاثیر بگذارد از رژیم های غذایی گرفته تا پوشش، طرز فکر، تمرینات ورزشی و … هرگونه پوشش یا رفتار که در یک بازه زمانی و یا مکانی متداول گردد را فشن مینامیم.
مدل فردی است که شغلش نمایش نوعی از حالت فیزیکی بدن ایدهآل انسان در حیطه هنر و تجارت و البته طراحی و معرفی پوشاک است. هنر مدلینگ معمولاً به معنی پوشیدن و نمایش لباسهای جدید طراحی شده توسط طراحان لباس و شرکتهای تولید پوشاک است. در آمد یک مدل در ایران از 2 میلیون تا 40 میلیون براورد شده است و در آمریکا درآمد ماهیانه یک مدل تا چهل هزار دلار برآورد میشود.
طول قرن ها افراد و جوامع بشری، از لباس و سایر متعلقات و زینتهای بدن به عنوان شکلی ازارتباط غیر کلامی استفاده می کردند و توسط آن خصوصیاتی از قبیل شغل، درجه و رتبه، جنسیت، موقعیت جغرافیایی، طبقه اجتماعی، ثروت و دارایی و وابستگی های گروهی را نشان می دادند.
تاثیر ثروت در شکلگیری مد را نمیتوان انکار کرد. به همین دلیل خانوادههای سلطنتی عمدتاً یکی از سازندگان و هم مشتریان پر و پا قرص مد و لباس بودهاند. در خانوادههای سلطنتی هزینه نگهداری لباسها، دست کمی از دستمزد چندین ساله طراحان نداشته؛ به عنوان مثال تنوع طراحی لباس خدمههای دربار با طراحی لباسهای مردم عادی کوچه و بازار قابل قیاس نیست.
صنعت مد و لباس نه تنها برای مردان و زنان بلکه برای بچهها هم به طراحی طراحان بزرگ به شدت وابسته است، کارخانهجات عظیم تولید لباسهای بچگانه با تنوع بالایی از طرحهای دلپذیر تحتنام طراحان بزرگ و برندهای آنها به صورت شرکتهای چند ملیتی در سراسر جهان به کار مشغولند و بازار چندین میلیاردی را به خود اختصاص دادهاند.