به احتمال زیاد تا به حال هنگام جستجوهای اینترنتی خود با ویدیوهای موشن گرافیک برخورد کرده اید. رشد روز افزون کاربرد موشن گرافیک افراد زیادی را به یادگرفتن ساخت آن علاقمند کرده است. سوالی که ممکن است برای این افراد ایجاد شود این است که وضعیت بازار کار موشن گرافیک چگونه است؟ آینده موشن گرافیک چه خواهد بود؟ آیا تقاضا برای آن همچنان افزایش خواهد داشت؟
در این مقاله نگاهی به ساخت موشن گرافیک به عنوان یک حرفه و منبع درآمد خواهیم داشت.
موشن گرافیک انواع داده و محتوا را در غالب یک ویدئو کوتاه انیمیت شده نمایش می دهد و به تولید کنندگان محتوا کمک می کند توجه کاربران اینترنت را به خود جلب نمایند. مدتی است که صاحبان کسب و کار از ویدیوهای موشن گرافیک به عنوان یکی از استراتژی های تبلیغاتی خود استفاده می کنند. زیرا به علت ظاهر جذاب و کوتاه بودن مدت زمان آن مخاطبان را بهتر درگیر می کند و به سازندگان موشن گرافیک اجازه می دهد پیام مورد نظر خود را آسان تر به مخاطبان منتقل کنند.
می توانید برای یادگیری موشن گرافیک در دوره موشن گرافیک مجتمع فنی تهران نمایندگی ساری شرکت نمایید.
برای ساخت موشن گرافیک تنها به رایانه ای که نرم افزارهای مناسب روی آن نصب شده و مهارت و خلاقیت نیاز است. بنابراین پس از یادگرفتن ساخت موشن گرافیک علاوه بر کارکردن برای شرکت های مختلف می توانید به صورت آزادکاری نیز روی پروژه های موشن گرافیک مشتریان کار کنید. اصلی ترین نرم افزار ساخت موشن گرافیک ادوبی افتر افکت است. در این سری مقاله ها می توانید با برخی از اصطلاحات کاربردی این نرم افزار آشنا شوید. علاوه بر افتر افکت بعضی نرم افزارها و پلاگین های مفید نیز وجود دارند که در این مقاله آن ها را معرفی نموده ایم.
مقدمه ای بر چستی موشن گرافیک
موشن گرافیک به معنای حرکتدادن طرحهای گرافیکی است و هنر متحرک کردن اشیاء و عناصر و ترکیب آنها با افکتهای مختلف است، یک طراح گرافیک حرکت فیلم یا عکسها به یک برنامه گرافیکی حرکتی مانند Adobe After Effects وارد میکند. سپس او جلوههایی مانند انحراف، دستکاری رنگ یا جابهجایی زمان را به تصاویر اعمال میکند. این کار بازار خوبی دارد.
کاربرد های موشن
موشن گرافیک کاربردهای مختلفی دارد از جمله استفاده در تیزهای تبلیغاتی، پستهای شبکههای اجتماعی، تیزرهای تبلیغاتی و ویدئو موزیک … به کار گرفته میشود، ویدئو موشن و استاپ موشن از انواع موشن بهحساب میایند و همچنین موشن گرافیک انواع 2 بعدی و 3 بعدی دارد که خود در نوع کاربرد آن تأثیر زیادی دارد
ابزار های ساخت موشن گرافیک
مهمترین ابزار ساخت موشن گرافیک نرمافزارهای افترا فکت و ادوبی انیمیت است، در کنار آن نرمافزارهای سینمافردی میتواند مکمل بسیار مؤثری برای ارتقاء کیفیت موشن گرافیک باشد، بلد بودن ابزارهایی مثل فتوشاپ و ایلاستریتور برای طراحی اشیا و عناصر ورودی به این ابزارها کمک مؤثری به ارتقاء کیفیت موشن دارد.
برای ساخت یک موشن خوب شما باید سواد بصری کافی برای درک ترکیببندی اشیاء و روانشناسی رنگها داشته باشید تا یک موشن منسجم و یکپارچه خروجی شما باشد.
تولید محتوای ویدئویی و آینده موشن گرافیک
در دوران سوشال مدیا و سرعت زیاد تبلیغات، تأثیر تبلیغات ویدئویی بیشتر از هر زمان دیگر شده است، در دنیای محتوای ویدئویی از تبلیغات تلویزیونی گرفته تا یوتیوب و اینستاگرام یکی از جذابترین و مؤثرترین راههای تبلیغات است.
یکی از معضلهای محتوای ویدئویی تجهیزات گرانقیمت آن است، ولی موشن گرافیک نیازی به تجهیزات گرانقیمت همچون دوربین فیلمبرداری، نورپرداز، صدابردار و … نیازی ندارد. این دلایل و بسیاری دلایل دیگر باعث شده که موشن گرافیک بهعنوان یک جایگزین خوب برای تبلیغات رئال شود، فرهنگ استفاده از موشن گرافیک برای شرکتهای بزرگ در حال جا افتادن است و مدیران ایرانی بیشازپیش به بازاریابی ویدئویی و موشن گرافیک توجه دارند. کسبوکارهای نوپا و استارتآپها هم به شدت به موشن گرافیک رو آوردهاند زیرا برای معرفی خدمات و برندینگ خود، راهی بهتر از موشن گرافیک نیست. بازار کار موشن گرافیک در ایران هماکنون بسیار مناسب است و بدون شک در آینده بسیار بزرگتر خواهد شد، زیرا همه شرکتها برای بازاریابی و تبلیغات باید به طور مستقیم و غیرمستقیم از موشن گرافیک استفاده کنند.
خلاقیت و ایده پردازی
داشتن خلاقیت در هر کنار هنری یک رکن اساسی است، بخصوص در حوزه تبلیغات که شما باید پیام خود را در مدت کوتاهی به مشتری برسانید خلاقیت تأثیر قابلملاحظهای در کارایی موشن شما خواهد داشت
سناریوی موشن گرافیک
شاید بتوان گفت تأثیرگذارترین بخش تیزرهای موشن گرافی، سناریو آن است. شما با نشاندادن یک حرکت خاص و نوشتن یک متن بهخصوص و یا حتی پخش یکصدا، باید هدف خود را به مخاطب بگویید. بهترین روش برای تأثیرگذاری این است که داستانی ایجاد کنید و سپس یک سرنخ به مخاطب بدهید. اگر داستانی که تعریف میکنید بهقدر کافی جذاب و اصولی باشد، موشن گرافیک شما مؤثر خواهد بود.
طراحی کاراکتر و بک گراند
اگر سناریو و ایده شما مناسب باشد حالا باید سراغ کاراکتر و ویژگیهای آن برویم، بر اساس اهداف پروژه شما خصوصیات کاراکترها نوشته شده و بر اساس آنها کاراکتر طراحی میشود.
متحرکسازی
این قسمت، مهمترین بخش طراحی و ساخت گرافیک پویا است. در واقع شما به آن چه ساختهاید؛ جان و روح میبخشید. اجازه میدهید حرکت کند و با مخاطب به شیوه گرافیکی، ارتباط بگیرد. هرچقدر این مرحله دقیقتر و اصولیتر انجام شود، کیفیت ارتباط و تعامل مخاطب با موشن گرافیک ساخته شده، بیشتر خواهد بود.
آیا به مدرک تحصیلی برای موشن گرافیست شدن نیاز است؟
داشتن مدرک تحصیلی برای کار در حوزه موشن گرافیک ضرورتی ندارد، اما داشتن دانش طراحی و گرافیک تأثیر چشمگیری در کارایی یک موشن گرافیست دارد، یک مدرک لیسانس حوزه گرافیک یا 3 سال تجربه کار گرافیکی و درک مناسب از اصول طراحی حرکت اصلی (تایپوگرافی، نمادگرایی، ترکیب، رنگ، ترکیب، زمانبندی، صحنه و …) کامل اولیه موشن گرافیست حرفهای است، سپس تسلط به نرمافزارهایی مثل ایلاستریتور و فتوشاپ پیشنیاز یادگیری موشن است، در این مرحله به یادگیری نرمافزار ادوبی انیمه یا افترا فکت باید رفته و بهخصوص روی نرمافزار افترا فکت تسلط کامل پیدا کرد، نرمافزارهایی مثل سینمافردی و مایا میتوانید تکمیلکننده مناسبی برای مهارتهای یک موشن گرافیست باشد، یکی از مشکلات موشن گرافیستها در ایران عدم یادگیری کامل نرمافزارها و ضعف در فرایند ساخت اجزاء یک موشن است.
بازار کار موشن گرافیک در ایران و جهان
این روزها شبکه های اجتماعی بزرگ مثل اینستاگرام، واین، یوتیوب و حتی فیسبوک امکان پخش ویدئو را برای کاربران خود مهیا نموده اند. از طرفی با بهتر شدن وضعیت سرعت اینترنت و پهنای باند امکان تماشای آنلاین ویدئو برای کاربران به وجود آمده است. بنابراین برندهای بزرگ و کوچک روز به روز بیش تر به تولید محتوای ویدیویی روی می آورند و این باعث گرم شدن بازار کار موشن گرافیک می شود. موشن گرافیک در طراحی UI / UX نیز کاربرد دارد.
در ایران نیز در چند سال اخیر شاهد رشد محبوبیت ویدیو در میان کاربران اینترنت و شبکه های اجتماعی بوده ایم و در این بین نیاز و تقاضا برای موشن گرافیک رشد روز افزونی داشته به طوری که فرصت های شغلی مناسبی برای متخصصین این رشته به وجود آمده است. چرا که برای ساخت یک موشن گرافیک زیبا و بامفهوم نیاز به ایده پردازی، طراحی، انیمیت کردن، انتخاب مناسب رنگ ها، تدوین حرفه ای و … است که این وظایف به عهده موشن گرافیست ها است.
تبلیغات ویدئویی در حال تبدیل شدن به اصلی ترین جزء استراتژی های بازاریابی است. برندها در حال جذب کاربر در شبکه های مجازی هستند و قصد دارند محصول و خدمات خود را به صورت اینفوگرافیک، گیف، ویدیوهای توضیحی و… به مخاطبان معرفی کنند. بدون شک موشن گرافیک یکی از قوی ترین ابزارها برای رسیدن به این مقصود است. از اینرو میتوان موشن گرافیک را به عنوان یک حرفه و منبع درآمد مناسب و مهم به حساب آورد.
درآمد طراح موشن گرافیک
درآمد یک طراح موشن گرافیک با توجه به کیفیت کار، نوع کار و محل کار متفاوت است. البته در ادامه مطلب موارد مختلف را با هم بررسی میکنیم.
درآمد طراح موشن گرافیک در ایران
طراح موشن گرافیک به دو صورت می تواند فعالیت داشته باشد. مورد اول استخدام در بخش بازاریابی اینترنتی یک شرکت و یا آژانس تبلیغاتی.
در این مورد بسته به کیفیت تولید و سرعت کار ماهانه حداقل 5 میلیون تومان و حداکثر تا 10 میلیون تومان حقوق طراح موشن گرافیک موشن کرافیک متغییر است.
مورد دوم فری لنسری است. در این مورد درآمد بین دو تا سه برابر افزایش می یابد. به طور میانگین کمترین دستمزد برای ساخت یک موشن گرافیک 2 میلیون تومان و بیشترین 10 میلیون تومان است که یک طراح موشن گرافیک خبره میتواند در ماه بین 2 تا 5 پروژه دریافت کند.
البته در بخش فریلنسری نیازمند دانش بازیابی هستید تا بتوانید پروژه های مناسبی را جذب کنید و اگر تخصص بازایابی را ندارید پیشنهاد میشود در شرکتی مشغول به کار شوید.
درآمد یک طراح موشن گرافیک در خارج از ایران
طراح موشن گرافیک در کشور امریکا به طور میانگین60 هزار دلار، بالاترین دستمزد سالانه 90 هزار دلار و کمترین 41 هزار دلار دریافت می کند.
که با نرخ تبدیل دلار به ریال این عدد بسیار جذاب است.
در کل چه در ایران و چه در خارج از ایران باشیم، برای دریافت بالاترین حقوق چند نکته را باید رعایت کنیم: