


تصور کنید مدیرتان وارد اتاقتان میشود، از شما در مورد پیگیری یک نامه سوال میکند و شما در مقابل وی زیر انبوهی از کاغذ به دنبال آن نامه میگردید تا اطلاعات دقیقی به وی بدهید. پس از جستوجو در کشوها و پروندهها بالاخره حوصلهی مدیرتان سر میرود و از شما میخواهد هر زمان نامه را پیدا کردید به اتاق وی بروید. اگر برای پیگیری آن نامه زحمت زیادی کشیده باشید، آیا با چنین وضعیتی کسی قدر زحمات شما را خواهد دانست؟ مقابل مدیرتان چه احساسی خواهید داشت؟
در یک محیط آشفته، مغز به ندرت میتواند بر روی تجزیه و تحلیل دادهها و یافتن راه حل مناسب تمرکز کند. در اغلب موارد، هر شخص در محیط منظم و سازمانیافته به مراتب خلاقتر است نسبت به زمانی که در محیطی شلوغ و بدون نظم قرار میگیرد. پس اگر شغل شما به گونهای است که نیاز مبرمی به خلاقیت دارید، اولین اقدام شما میتواند مرتب کردن محل کارتان باشد.
اگر بخشی از انرژی و زمان خود را به جای گشتن دنبال نامهها و پروندهها، گیرهی کاغذ، ماشین پنسکوب، خودکار و ماشین حسابتان بر روی کارتان صرف کنید بدون اینکه بیشتر از دیگران انرژی و زمان صرف کرده باشید، کار بیشتری انجام دادهاید. شاید برایتان جالب باشد بدانید مدیران ارشد سازمانها به طور میانگین 6 هفته از سال به دنبال اطلاعات گمشده بین پروندهها میگردند.
نظم و ترتیب یکی از اصول موفقیت است. یک فضای کاری تمیز و مرتب بر دیدگاه کارمندان نسبت به کارو شغل شان تاثیر قدرتمندی می گذارد. کارمندانی که به محیط کاری شان افتخار می کنند و از قرار داشتن در آن رضایت دارند، تمایل بیشتری نسبت به تمیز کردن و تمیز نگه داشتن میز خود نشان می دهند. همچنین این کارمندان به نگهداری ازمدارک و کاغذها به صورت پوشه بندی شده علاقه بیشتری نشان می دهند و از نظر روحیه همکاری تیمی هم در کنار یکدیگر بهینه تر عمل می کنند.