طراحی لباس شکلی از هنر است که به ساخت لباس و دیگر اکسسوری های مورد نیاز افراد اختصاص دارد. این هنر شامل فرآیندی بسیار دقیق از انتخاب یک طرح تا مراحل پایانی دوخت و ارائه لباس است. این حرفه به دو بخش اصلی تقسیم می شود : 1-دوخت سفارشی 2-پوشاک آماده.
گروه های مختلف طراحی لباس
مجموعه دوخت سفارشی : به مشتریان خاص مانند هنرمندان و سلبرتی ها اختصاص دارد، این لباس ها کاملاً متناسب با سایز مشتریان دوخته می شوند. این گونه لباس ها فاقد برچسب قیمت هستند، البته برای مشتریانی در این سطح نیز نیاز به اتصال برچسب قیمت به لباس نیست. مجموعه لباس های دوخت سفارشی 2 بار در سال در ماه های ژانویه و ژوئیه یعنی آغاز فصل مد جدید در حداقل 50 طراحی از لباس شب و روز برای مشتریان به نمایش در می آیند. مجموعه پوشاک آماده : مجموعه پوشاک آماده بر اساس اندازه های استاندارد تولید شده و برای عموم مردم جامعه ارائه می شود. این مجموعه به دلیل بکار گیری سایز استاندارد برای تولید انبوه مناسب است. طراحی لباس پوشاک آماده نیز خود به دو بخش تقسیم می شود : مجموعه طراح و مجموعه تولید انبوه. مجموعه طراح دارای کیفیت بالاتری ست و به منظور تبلیغ برای مجموعه تولید انبوه عرضه می شود.
فرآیند طراحی لباس از عناصر زیر تشکیل می شود
جنس پارچه : باید متناسب با نگاه، احساس و روحیات اغلب مشتریان انتخاب شود. در انتخاب جنس پارچه همچنین باید شرایط آب و هوایی و فصلی نیز مورد توجه قرار گیرد. صدها نوع گوناگون از پارچه در دسترس طراحان قرار دارد. جهت دریافت اطلاعات بیشتر درباره این موضوع، می توانید مقاله نحوه انتخاب و خرید پارچه را مطالعه فرمایید.
چاپ پارچه : در طراحی ، رنگ ها و تم انتخابی برای چاپ و طرح پارچه باید متناسب با فصل انتخاب شود. ایده آل است که رنگ زرد روشن در زمستان و رنگ های تیره در زمستان مورد استفاده قرار نگیرند. برای مطالعه بیشتر و آموزش در مورد چاپ روی پارچه می توانید مقاله مرتبط با آن را مطالعه فرمایید
تزئینات روی لباس : مانند گلدوزی، مهره دوزی، تور دوزی و…
الگو : این مورد ساختار اصلی لباس را شکل می دهد. به همین علت طراحی الگو از اهمیت خاصی برخوردار است و اساساً نقشه قطعاتی است که با دوخته شدن به هم لباس را به وجود می آورند.
اندازه گیری : از مهم ترین موارد در این حرفه اندازه گیری است. بدست آوردن الگوی درست نیز با اندازه گیری دقیق نسبت مستقیم دارد.
– جنس پارچه:
بايد متناسب با نگاه، احساس و روحيات اغلب مشتريان انتخاب شود. در انتخاب جنس پارچه همچنين بايد شرايط آب و هوايي و فصلي نيز مورد توجه قرار گيرد. صدها نوع گوناگون از پارچه در دسترس طراحان قرار دارد.
– چاپ پارچه :
در طراحی لباس، رنگ ها و تم انتخابي براي چاپ و طرح پارچه بايد متناسب با فصل انتخاب شود.
– تزئينات روي لباس:
مانند گلدوزي، مهره دوزي، تور دوزي و…
– الگو :
اين مورد ساختار اصلي لباس را شکل مي دهد. به همين علت طراحي الگو از اهميت خاصي برخوردار است و اساساً نقشه قطعاتي است که با دوخته شدن به هم لباس را به وجود مي آورند.
– اندازه گيري:
از مهم ترين موارد در اين حرفه اندازه گيري است. بدست آوردن الگوي درست نيز با اندازه گيري دقيق نسبت مستقيم دارد.
– تحقيق درباره مد:
با مطالعاتي دقيق درباره روند مد در فصل آينده مي توان بهترين طراحي را انجام داد.
انواع لباس ها:
لباسی که توسط توليدکنندگان آماده ميشوند در سه دسته ي اصلي قرار ميگيرند، اگرچه اين ممکن است به شاخههاي فرعي دقيق تري نيز تقسيم شود:
دوخت سفارشي (اوت کوتور) يا توليد انحصاری (طراحي و خياطي بانوان)
مد پوشاک تا سال ۱۹۵۰، عمدتاً طراحي و ساخت لباس به شکل دوخت سفارشي (روش فرانسوي) و بر اساس اندازههايي که مشتري سفارش ميداد بود،
هر لباس براي يک مشتری خاص طراحی و دوخته ميشد و براي مشتريها به شکل انحصاري سفارش دوخت گرفته ميشد، به طور معمول در آن دوره از پارچههای گرانقيمت و با کيفيت بالا استفاده ميشد و با دقت بسيار بالا به جزئيات و اتمام کار لباس دوخته ميشد. اين کار فرايندی زمانبرتر است، و ظاهر و تناسب لباس به نسبت هزينه ي مواد و زمان لازم براي دوخت در اولويت قرار دارد.
اين لباس ها کاملاً متناسب با سايز مشتريان دوخته مي شوند. و به مشتريان خاص مانند هنرمندان و سلبرتي ها اختصاص دارد.
مجموعه پوشاک آماده
مجموعه پوشاک آماده بر اساس اندازه هاي استاندارد توليد شده و براي عموم مردم جامعه ارائه مي شود.
اين مجموعه به دليل بکار گيري سايز استاندارد براي توليد انبوه مناسب است.
طراحی لباس پوشاک آماده نيز خود به دو بخش تقسيم مي شود: مجموعه طراح لباس و مجموعه توليد انبوه لباس.
مجموعه طراح داراي کيفيت بالاتري ست و به منظور تبليغ براي مجموعه توليد انبوه عرضه می شود.
در صورت حضور در کلاس های تخصصی طراحی لباس در ساری با ما تماس بگیرید . 33255999