موشن گرافیک چیست؟ ما در این مقاله به این سوال میپردازیم ویدیوهایی که پیام و محتوا را بهصورت متحرک منتقل میکنند موشن هستند. واژه موشنMotion در زبان فارسی پویا ترجمه میشود و به هر چیزی که دارای حرکت باشد میگویند.
انتقال محتوا با این روش از مزیتهای بسیاری برخوردار است. از جمله اینکه میتوان محتوا را بهصورت تأثیرگذارتر و جذابتر در زمان کوتاهتری به مخاطب ارائه داد.
موشن ها میتوانند بهصورت آفلاین و آنلاین بر روی کامپیوتر و موبایل در وبسایتها و نرمافزارهایی که قابلیت نمایش ویدیو را دارند نمایش داده شوند.
ویدئوهایی هستند که در آن از فضاهای واقعی فیلمبرداری میشود و اطلاعاتی را گزارش میدهد. در ویدئو رئالها از طرحهای گرافیکی استفاده خاصی نمیشود و محوریت اصلی و بار انتقال پیام بر دوش فیلمبرداری، صدابرداری، صداگذاری و تدوین است.
ویدیو موشن
این دسته از موشن ها، تلفیقی از فیلمبرداری و گرافیک هستند که عمدتاً این گرافیک ها علاوه بر افزایش جذابیت برای نمایش اطلاعاتی به کار میروند که با فیلمبرداری قابلارائه نیستند.
استاپ موشن تکنیکی است که برای ساخت آن از اشیای واقعی عکاسی میشود. در این شیوه، اشیا بهصورت کم و جزئی حرکت داده میشوند و از هر حرکت عکاسی میشود. سپس تمامی عکسها با استفاده از نرمافزارهای مخصوص، پشت سر هم قرار داده میشود تا حس حرکت را القا کند.
موجود در هر عکس در هر فریم جا به جا می شود و این توهم در بیننده ایجاد می شود که شیء مورد نظر در حال حرکت است.
در واقع استاپ موشن از کنار هم چیدن عکس ها تشکیل می شود.
نمونه استاپ موشن:
فرایند اصلی استاپ موشن شامل گرفتن عکس از سوژه، کمی حرکت دادن آن و گرفتن یک عکس دیگر می باشد. وقتی تصاویر
را پشت سر هم قرار میدهید سوژه در حال حرکت به نظر می آید. شما می توانید استاپ موشن را در هر جایی ببینید، در تلویزیون،در تبلیغات، در انیمیشن های سینمایی و حتی در فیلم های سینمایی نیز از استاپ موشن استفاده می شود.
استاپ موشن می تواند با استفاده از جذابیت خاص خود تاثیر بسیار مفیدی در تبلیغات داشته باشد .
موشن گرافیک
موشن گرافیک از دو واژه «موشن» و «گرافیک» ساخته شده و به معنای ساده، گرافیکی است که دارای حرکت است و برای انتقال پیام از قابلیتهای هر دو استفاده میشود.
عموماً در آنها از تصاویر واقعی استفاده نمیشود و برای طراحی گرافیک آن از نرمافزارهای طراحی گرافیک همچون فتوشاپ و ایلاستریتور بهره میگیرند.
ارائه محتوا بهصورت موشن گرافیک، به دلیل وجود حرکت و صدا، جذابیت بیشتری را برای مخاطب به همراه دارد.
اینفو موشن
اینفو موشن ها ویدیوهایی هستند که در آنها از تکنیک اینفوگرافیک برای انتقال محتوا استفاده میکنند. در واقع گرافیک و حرکت به گونهای استفاده میشود که بتوان از تکنیکهای اصلیاینفوگرافیک برای نمایش محتوا استفاده کرد.
انیمیشن
انیمیشنها ویدیوهایی هستند که حتماً دارای کاراکتر خاص و داستان مشخصی هستند و غالباً به لایههای زیرین داستانی، روانی، احساسی و فلسفی شخصیتها و پرسوناژها میپردازد. بر خلاف موشن گرافیک ها کاراکترمحور هستند.
شاید شما هم موشن ها را در قالب ویدئوهای تبلیغاتی و فیلم های کوتاه در شبکه های مجازی زیاد دیده باشید. عموما مخاطبین شبکه های اجتماعی ترجیح میدهند که محتوای جذاب و متفاوت را دنبال کنند. لذا موشن به دلیل جذابیت در استفاده از رنگ، شخصیت و فضای متفاوت کاربرد زیادی پیدا کرده است.
ضمنا با توجه به افزایش سرعت اینترنت در جهان و پیدایش اینترنت های نسل 4 و 4.5 g و همینطور به طور همزمان افزایش دسترسی و ضریب نفود و کاهش قیمت اینترنت، محتواهای ویدیویی مورد اقبال بیشتری نسبت به قبل قرار گرفته است.
ابزارهای ساخت موشن گرافیک ها
از ابزارهای ساخت موشن می توان به گزینه های زیر اشاره کرد.
همچنین پلاگین ها و ابزارهای جانبی دیگر، نیز بسیار است که میتواند در این زمینه مورد استفاده قرار گیرد.
دلیل پر طرفدار بودن موشن گرافیک
موشن گرافیک به دلیل ساخت آسانتر وهزینه کمتر نسبت به انیمیشن رایانه ای، طرفداران زیادی دارد و به همین جهت شروع به متمایز کردن خود از انیمیشن رایانه ای کرده است . یک دیگر از عوامل پر طرفدار بودن موشن گرافیک به دلیل ارتباط بهتر بیننده با رنگ ها و محتوای داخل آن می باشد. به عنوان نمونه :
زمانی که شما از یک راوی در کار خود استفاده میکنید باعث می شود که بیننده همراه با صدا با انیمیشن جلو برود و این قابلیت باعث ارتباط بهتر و تاثیر گذارتری با بیننده برقرار می کنند .
موشن گرافیک اغلب موارد تجاری و مشتری محور هستند . دلیل این امر مربوط به ترکیب طراحی گرافیک و انیمیشن می باشد . زیرا نگاه گرافیکی به دنیای تجاری و مشتری محور و ترکیب آن با انیمیشن به موشن گرافیک ختم می شود .