چرا کسب و کار نیاز به لوگو دارد؟
شاید در طراحی هویت بصری بیشترین اسمی که شرکت ها و اشخاص با آن سر و کار دارند نام لوگو باشد. در واقع اهمیت طراحی لوگو چند سالی است که در کشور بیشتر از قبل مورد توجه قرار میگیرد و با گسترش اینترنت و فضای مجازی و افزایش روز افزون برندها طراحی لوگو راهکار مناسبی است تا نام و علامت تجاری خود را در ذهن مخاطبان قرار دهیم. در واقع اعتماد ، شناخت و موفقیت در بازار سه بخش اصلی است که به پشتوانه طراحی برندینگ صحیح ، بجا و مناسب در روند گسترش یک مجموعه کمک بسزا می کند.
لوگو چیست
لوگو یک نشانهی گرافیکی است که میتواند به صورت علامت ، سمبل ، نوشتار و یا ترکیبی از اینها طراحی شود در واقع لوگو به عنوان آرم ، برند ، علامت تجاری و هویت سازمان شما شناخته میشود.
این نشانه گرافیکی به وسیله شرکتهای تجاری ، تولیدی و صنعتی و همچنین کسب وکارهای کوچک استفاده میشود تا از این طریق نوع خدمات اهداف و محصولشان را سریعتر به مخاطب معرفی کنند. به واسطه خلاقیت ، منحصربه فرد بودن و بصری بودن در اذهان حک شده و ماندگاری بیشتری در ذهن مخاطب داشته باشند به طور خلاصه میتوان گفت در بسیاری از موارد تصویر یک لوگو اولین چیزی است که با شنیدن یک نام به ذهنتان میرسد به عنوان مثال: کوکا کولا، نایک، اپل و غیره
معنای لوگو در ویکی پدیا
نشانواره یا لوگو یا آرم عنصری گرافیکی از علائم دیداری است بهطوری که با سبک حروف یا قلم خاصی تنظیم شده یا با اشکال تصویری به صورت ویژه (و نه الزاماً خوانا) چیده شدهاست. شکل، رنگ، سبک حروف و … باید مشخصاً از دیگر علایم مشابه دیگر متفاوت باشد.
نشانواره طرحی ملموس و متمایز برای نمایاندن یک مجموعه، کالا یا سرویس مشخص است که در کنار اشاره به برخی مفاهیم، گاهی ویژگیها و هویت یک سازمان یا کالا را نیز بازمینمایاند.
اخیراً اصطلاح لوگو برای شرح علائم، تمثالها، لباس نیروهای نظامی، نشانها و حتی پرچمها استفاده شدهاست. یکی از مهمترین ویژگیهای طراحی لوگو، منحصر به فرد بودن آن میباشد.
انواع لوگو
لوگو میتواند ترکیبی از حروف ، نشانه ها و نماد باشد که چهره و مشخصه یک برند است.
دسته بندی های مختلفی برای لوگو بیان شده است که کارآمد و ساده ترین نوع این دسته بندی را میتوان به اختصار در 4 دسته زیر بیان کرد
اهمیت طراحی لوگو
مهمترین ترین ابزار تعیین هویت برای هر تجارت لوگو است ، زیرا تقریبا روی همه چیز ظاهر می شود: کارت ویزیت ، برچسب و لیبل ، ست اداری ، بروشور و کاتالوگ ها و … لوگو و نشان تجاری باعث می شود مشتریان ” شما ” را از رقیبانتان باز شناسند. یک لوگو حرفه ای و منحصر بفرد میتواند تفاوت را در بین رقبا ایجاد کند.
یک لوگو خوب و قوی به روند رشد کسب کار و جذب مشتریان جدید شما کمک شایانی خواهد کرد.
مشتریان هدف در روز صدها لوگو مختلف را خواهند دید و یک لوگو خوب با ارسال پیام صحیح و انتقال حس اعتماد باعث میشود تا مشتری را ترغیب به خرید محصول یا خدمات شما کنند.
اهمیت طراحی لوگو نسبت به سایر طراحی های هویت بصری چیست؟
شرکت ها ، کارخانجات و کسب و کارهای کوچک در طول زمان و با توجه بهرشد کسب کار خود می توانند طراحی های دیگر از قبیل طراحی لیبل ، پوستر ، بیلبورد ، بروشور ، کاتالوگ ، کارت ویزیت و …را تغییر دهند ولی طراحی نشان و آرم را نمی توانبه سادگی و بدون هزینه تغییر دهید. زیرا هزینه و زمان که برای ماندگار کردن یک آرم و نشان در ذهن مشترینیاز است بسیار زیادتر از هزینه اولیه طراحی لوگو خواهد بود از این رو شرکت های که برنامه طولانی مدت برای کسب کار خود دارند زمان و هزینه مناسبی را برای طراحی اولیه آرم و نشان خود اختصاص می دهند.
ویژگی های مهم در تاثیر گذار بودن لوگو
پارامترهای مختلفی برای ماندگار شدن و تاثیرگذار بودن یک لوگو وجود دارد که در ادامه برخی از مهمترین المان ها را بررسی خواهیم کرد
تکنیک های مورد استفاده در طراحی لوگو