سوالات رایج شبکه های کامپیوتری که در هنگام مصاحبه می پرسند

سوالات رایج شبکه های کامپیوتری که در هنگام مصاحبه می پرسند

افرادی که برای عنوان متخصص یا پشتیبان شبکه های کامپیوتری به دنبال استخدام در شرکت هستند حتما به این فکر می کنند که ممکن است در هنگام مصاحبه تخصصی چه سوالاتی از آن ها پرسیده شود. در این مطلب برخی از سوالات رایج را برای شما نوشته و پاسخ داده ایم.

1- Unicasting، Anycasting، Multicasting و Broadcasting چیست؟

اگر یک پیام از یک منبع به یک یک مقصد ارسال شود Unicasting نامیده می شود.

اگر یک پیام از یک منبع به هر مقصدی ارسال شود، Anycasting نامیده میشود، این کار زمانی که میخواهیم محتوا را از هر سرور دریافت کنیم استفاده میشود.

اگر یک پیام از یک کامپیوتر فقط به برخی از کامپیوتر های زیر مجموعه ارسال شود Multicasting نامیده می شود. زمانی استفاده می شود که اطلاعات یکسانی را برای چندین گیرنده متفاوت می خواهیم ارسال کنیم. مانند ویدئو کنفرانس

اگر یک پیام به تمامی کامپیوتر های در یک شبکه ارسال شود BroadCasting نامیده می شود. معمولا در شبکه های محلی استفاده میشود، مانند DHCP و ARP که از Broadcasting استفاده می کنند.

2- لایه های مدل OSI را نام ببرید

1. Physical Layer
2. Data Link Layer
3. Network Layer
4. Transport Layer
5. Session Layer
6. Presentation Layer
7. Application Layer

3- پروتکل Stop-and-Wait چیست؟

در این پروتکل یک فرستنده بعد از ارسال یک فریم منتظر acknowledgment فریم ارسال شده می شود و فریم بعدی تنها زمانی ارسال می شود که acknowledgment فریم قبلی را دریافت کرده باشد.

4- Piggybacking چیست؟

Piggybacking در انتقال اطلاعات دو طرفه در لایه شبکه OSI استفاده میشود. این کار به منظور افزایش تاثیر piggyback acknowledgment برروی فریم اطلاعات بجای ارسال تکه تکه فریم است.

5- تفاوت بین Hub، Switch و Router چیست؟

Hub Switch Router
دستگاه لایه فیزیکی OSI دستگاه لایه دوم OSI دستگاه لایه Network
ارسال سیگنال به تمام پورت ها محتوا را بر اساس آدرس شبکه یا مک فیلتر می کند. یعنی اطلاعات را فقط به آدرس شبکه یا مک مشخص ارسال می کند. مسیر دهی اطلاعات بر اساس IP است
ارتباط دستگاه ها در داخل یک شبکه محلی می تواند چندین زیر شبکه را به یک شبکه متصل کند. چندین LAN و WAN را به هم متصل می کند.
Collision domain تمامی دستگاه های متصل یکسان است. collision domain را تقسیم میکند، اما broadcast domain دستگاه های متصل یکسان است.  collision domain و broadcast domain را تقسیم می کند

6- هنگام تایپ یک آدرس در اینترنت چه اتفاقی می افتد؟

1- اگر محتوای آدرس نوشته شده در حافظه cache و fresh مانده باشد، اطلاعات را نمایش می دهد.

2- در غیر اینصورت یک آدرس آی پی برای دامنه پیدا میکند بنابر این یک ارتباط TCP تنظیم می شود، مرورگر جست و جوی DNS را انجام می دهد.

3- مرورگر باید یک آدرس IP برای URL داشته باشد تا بتواند ارتباط TCP را برقرار کند. به همین دلیل است که مرورگر نیاز به آدرس DNS دارد. مرورگر ابتدا در حافظه cache خود سپس در سیستم عامل دنبال آی پی مربوط به URL می گردد. اگر همه cache ها خالی بود یک در خواست بازگشتی به DNS سرور محلی ارسال می کند، DNS محلی آدرس IP را پیدا می کند.

4-  مرورگر یک اتصال TCP را با استفاده از پروتکل three-way handshake بر قرار میکند.

5- مرورگر یک درخواست HTTP ارسال می کند.

6- سرور یک سرویس دهنده وب مانند Apache یا IIS دارد که درخواست HTML را دریافت و یک پاسخ HTML ارسال می کند.

7- مرورگر پاسخ HTTP را دریافت می کند و محتوا را نمایش می دهد.

7- DHCP چیست و چگونه کار می کند؟

1- DHCP باعث می شود دستگاه ها قادر به دریافت آدرس IP بدون تنظیمات دستی باشند.

2- دستگاه یک پیام Broadcast ارسال می کند که می گوید من اینجا جدید هستم

3- سرور DHCP پیام را می بیند و به دستگاه پاسخ می دهد و به طور معمول یک آدرس IP به آن اختصاص می دهد. تمامی دستگاه های دیگر در شبکه چون DHCP نیستند پیام را نادیده می گیرند.

8- پروتکل ARP چیست و چگونه کار می کند؟

ARP مخفف Address Resolution Protocol است. این پروتکل آدرس فیزیکی را از آدرس شبکه پیدا می کند.

1- کامپیوتر پیام ( آدرس فیزیکی این آدرس آی پی چیست؟) را به تمامی کامپیوتر ها Broadcast میکند.

2- کامپیوتر با آدرس آی پی ارسالی، آدرس فیزیکی را در پاسخ ارسال می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *